Maandelijks archief: augustus 2015

ALGARVE!!

Daar zijn we dan, eindelijk in de zomer aangekomen. En dolfijnen zwemmen met ons mee!

Tot nu toe hebben we niet de zomer ervaren zoals zovelen in Nederland, maar nu begint het erop te lijken.

Inmiddels hebben we al 6 landen aangedaan, en we kunnen wel zeggen dat de vriendelijkheid behoorlijk toeneemt.

Hier in Portugal verstaat  en spreekt iedereen engels. Daarnaast is iedereen zeer vriendelijk en erg behulpzaam, wel iets anders dan in Frankrijk. In Spanje ging het er al iets vriendelijker aan toe maar de Portugezen staan met stip bovenaan!

Verder valt ons wel op dat de “bejaarde garde”  vanaf Nederland niet achter de geraniums zitten maar mooi opgedoft er zelf op uit gaan of door de familie in de arm meegenomen wordt! Dat is toch wel mooi om te zien, zelfs tieners lopen met overgrootmoe of pa te flaneren.

Noord Portugal is mooi met Porto en de Douro, buiten Porto nog behoorlijk authentiek, dan bedoelen we mn de prijzen… Lissabon is al minder authentiek, duurder dus, maar zeker mooi om eens te bezoeken met een stedentrip, en natuurlijk een porthuis te bezoeken.

Eten met de Anastasia in Leixoes voor €30 voor 4 personen!
Porto

.imageimage

Na Lissabon zijn we verder gezeild via Sines naar Arrifana om daar voor anker te liggen. We kwamen daar aan samen met de Anastasia, de baai zag er prachtig uit. Er lag alleen een duits jacht voor anker, lekker rustig dus. De duitser vertrok in de middag!! Arrifana staat in de pilot als een mooie ankerbaai, open naar de oceaan, waar surfers ook graag komen…. Tja dat had ons toch aan t denken moeten zetten?? Wij zijn met de Bounty (onze dinghy=bijboot) naar de kant gevaren om daar in het surfersrestaurant een hamburger te eten. Ja toen kwamen we de branding nog door. Na het eten moesten we in het pikkedonker terug, dat is hier al om 9 uur, maar gelukkig hadden we onze voorhoofdlampjes bij ons. Die branding was inmiddels niet zo rustig meer, voordat we de boot zover in de zee hadden dat we erin konden springen waren we door de golven drijfnat tot onze oksels. Gelukkig konden we zien hoe nat we waren door onze lampjes… Op de TWIXX aangekomen eerst even gedouched en daarna lekker slapen dachten we. Inmiddels ging het opbouwen van de golven door, die nacht werden we van hot naar her geslingerd met af en toe een flinke ruk aan het anker zodat we bijna niet meer in bed konden blijven liggen.  Zoals elk nadeel zijn voordeel heb: het anker is rotsvast blijven liggen, ons vertrouwen in onze Rocna 33kg is die nacht behoorlijk gegroeid! We hebben wel steeds gekeken op ons scherm met ankerwacht of we niet gekrabd  waren (is als het anker loslaat van de bodem). Bij het ochtendgloren  was het schudden en rukken nog forser geworden, naar buiten kijkend zagen we de eerste surfers al op hun board voorbij stuiven, die hadden de tijd van hun leven. We wisten niet hoe snel we ankerop moesten gaan voordat we zelf in de branding terecht kwamen, het werd immers alweer laagwater. We zijn een ervaring rijker zullen we maar zeggen. De Anastasia is ook gelijk ankerop gegaan, wegwezen hier!

Arrifana een surfers paradijs! Anastasia en TWIXX voor anker.

imageimage

Na deze, letterlijk, schokkende ervaring hebben we een dag heerlijk gezeild tot aan Lagos in de Algarve. Lagos is een soort Engelse enclave, niet echt ons ding, maar o wat hebben we heerlijk geslapen in de haven!

Tijdens onze reis zijn we een behoorlijk aantal vertrekkers (=zeilers met plannen om 1 of meerdere jaren een verre reis te maken) tegen gekomen, enkele weken opgezeild met de Skadi en de Chimo, nu met de belgische Anastasia. Al pratende en borrelende heeft iedereen zijn eigen boeiende verhaal en problemen met de boot. Dat blijkt echt een gemeenschappelijk ding te zijn. De een heeft een kapotte koelkast die vervangen moet worden, bij een ander lopen de accu’s  leeg, stuurautomaat kapot bij een Nederlander, of een ankerlier die spontaan begint lopen…. Wij hadden een generator probleem, inmiddels goed opgelost! Bleek een onderdeel te missen die de startaccu moest opladen, onderdeel is vanuit Nederland bezorgd in Leixoes bij Porto, Rob heeft het zelf geïnstalleerd en het werkt!

Een ander “kenmerk” van het vertrekker zijn is dat je vooral selfsupporting  moet zijn, of in iedergeval moet worden. Het is niet zoals thuis, even bellen of zoeken op internet en het probleem wordt opgelost. Internet is al helemaal een probleem, en we hebben natuurlijk wel veel techniek aan boord. Zoals bv onze eigen elektrische energiecentrale, de zonnepanelen en generator, eigen waterschapbedrijf, een watermaker die van zeewater heerlijk water maakt, en we leveren het ook zelf via pompen en sckakelpanelen! En verder zijn we natuurlijk een zeiljacht met alle complexiteit van zeilen met bediening die ons voortstuwen. Eigenlijk zijn we behoorlijk “groen bezig”.

We genieten vooral van de ruimte en het comfort  dat we hebben op ons schip en niet vergeten de vrijheid om te gaan wanneer we willen. En van het eten aan boord.

Eten op de TWIXX, pasta salsa verde met pimentos do patron

imageimage

Vrijdag komt Jorien aan boord, daar kijken we echt naar uit, zo fijn om elkaar weer te zien. We zeilen dan naar Marokko, Europa verlaten, dat wordt  de eerste keer uitklaren!

Spannend een nieuw continent!

Sea you….

Laaste Spaanse haven

Gisteren van Combarra naar Baiona gezeild,

Wat was het een heerlijke tocht!

De zon scheen, temp was heerlijk en daarbij een prima bakstagwindje. (En vandaag natuurlijk weer minder weer, bewolkt en frisser, regen verwacht vanaf 17 uur, tot nu toe ons lot: aankomen met mooi weer en daarna is het weer over!)

We gingen als een speer, max 16 kn wind en dan toch een snelheid van 8,5 kn, met de code-0. Langs allerlei eilanden en rotspartijen waar de golven tegenop stoven. Best spectaculair varen. In Baiona op de fiets de stad verkent en ook nog even de replica van de Pinta bezocht, was vroeger toch nog meer afzien tijdens een Atlantische overtocht.

Dan komen we terug op de boot en zien we de Chimo binnenvaren! Dat is gezellig en alweer enkele weken geleden dat we elkaar zagen (is synoniem voor geborreld). Ze komen naast ons liggen, tja en dan…..

We liggen hier met de “kont” naar de kant, daar leg je 2 lijnen vast en dan snel aan iedere kant een lijntje van de steiger oppikken, die flink vies zijn en stinken want deze liggen altijd onderwater, dan naar de boeg lopen steeds die vieze lijnen naar boven halen. Bij de boeg flink doortrekken want deze trekken een dikke lijn boven water die je  strak op de boeg  vastmaakt. Onderwater ligt een betonblok waar deze  dikke lijnen aan vast zitten. Daarna ben je zelf vies en de boot ook!

Deze foto kreeg ik nog van de Skadi, ondertitel “de vertrekkersmeisjes”, genomen in Guernsey op de Skadi, vlnr Annelies, Maaike, Brigitte
FullSizeRender (8)
Doorkijkje in Combarra, heel toeristisch, supergezellig en beredruk!
FullSizeRender (6)
Hórreos, stenen huisjes op palen waar graan en aardappels werden opgeslagen, je ziet ze overal in Combarra
FullSizeRender (4)
FullSizeRender (5) Onderweg naar Baiona!

We hebben de Helena, de Anastasia, de Jonas en de Enjoyster achter gelaten in de Ria’s. Zij hebben ruim de tijd om de Ria’s te ontdekken, wij hebben een deadline, Jorien komt in zuid Portugal aan boord eind deze maand, we verheugen ons er al op!!

Wat zijn er veel nederlandse schepen onderweg, en ook veel belgen. Tot 2 x toe lagen we in een rijtje voor anker met 4 nederlandse boten en 1 of 2 belgse boten. Toch wel bijzonder. Of gaan de nederlanders niet de “vaak dure haven” in?!

Zoals het weer er nu uitziet gaan we morgen in 1 x door naar Porto, of eigenlijk een plaatsje net voor Porto; Leixoes. Daar kun je iig een plekje in de haven krijgen, in Porto hebben ze een ontmoedigingsbeleid om met je boot te overnachten. We hopen ook dat daar onze problemen met de generator op te lossen. Er zijn al onderdelen onderweg naar de haven zodat er daar iemand nog een heel essentieel onderdeel van de generator kan inbouwen….Hopelijk gaat dat lukken. We hebben nu de situatie dat de startaccu van de generator leegloopt, blijkt er bij het zeer complete installatiepakket geen lader te zitten voor de accu. Tja we kopen toch ook geen auto zonder wielen? Dat was dus 5 x de generator gebruiken tot de accu leeg was…. wordt vervolgd.

De apparatuur doet het inmiddels prima, en de watermaker maakt het lekkerste water dat we ooit geproefd hebben. Maar het internet probleem zal wel niet beter worden in de volgende landen die we aandoen.

Wel zien we steeds meer Catamarans, we zijn niet echt meer een bijzonderheid, tot A Coruna zijn we ontzettend veel op de foto gezet, hier kijken ze er niet meer van op als we voorbij komen.