Maandelijks archief: september 2015

MAROCCO

De rondreis hebben we gemaakt! Wat een divers land.

Zal even bij het begin beginnen….

We kunnen natuurlijk helemaal zelf een rondreis regelen, maar ergens bij aansluiten en achteroverleunen is ook wel eens lekker, al onze activiteiten kosten immers al tig keer de inspanning dan gewoon thuis. Denk daarbij aan boodschappen doen, eerst winkels vinden, wijs worden uit andere producten, geen auto voor de deur, en zo zijn er tal van andere zaken..

Dus bij FOX gekeken, een leuke rondreis gevonden langs de Koningssteden, de woestijn in, het atlas gebergte over, klinkt interessant!

Op maandag geboekt, met vertrek op donderdag. FOX biedt reizen ook aan zonder vlucht, dat komt goed uit, maar de reis is wel op aanvraag, we horen zsm of we erbij passen.

Dinsdag komt er een nederlandse boot Rabat binnenvaren, we laten ze eerst maar even bijkomen voordat we hun lastigvallen ze moeten ook een lange overtocht achter de kiezen hebben.

Even later komt er al iemand van de boot ons opzoeken, het is Anneke, en de Boot is de Beau. Samen met Cees heeft ze enkele jaren in de middellandse zee gevaren en gaan nu ook naar de Carieb.

Samen met Anneke en Cees op onze boot een kennismakings borrel gedronken en over elkaars plannen gesproken. Ook zij willen graag meer van Marocco zien dan de haven en ons plan lijkt hun ook wel wat! Zo snel kan het gaan, ook bij FOX de reis op aanvraag geregeld.

Ook nog kennis maken met de Anastasia!

Laat woensdagmiddag kwam het verlossende antwoord: we gaan samen op vakantie! Zo snel kan het gaan….

Samen met de trein naar Casa, en inchecken in het hotel, de “vliegers”komen pas laat aan. We besluuiten een kijkje te nemen bij de Hassan II moskee en nemen een petit taxi ernaartoe. De lucht is strakblauw en Anneke maakt mooie foto’s.

imageimage

Vrouwen hamam in de Hassan II- moskee. Cassablanca. Marokko

Grote hotel kamer in Casa!

Rob, Brigitte, Anneke en Cees bij één van de fonteinen bij de Hassan II-moskee . Cassablanka. Marokko
Rob, Brigitte, Anneke en Cees bij één van de fonteinen bij de Hassan II-moskee . Cassablanka. MaroccoDSC_0742

De volgende dag gaan we met de hele club, onder aanvoering van Marian onze reisleidster, naar Rabat!

Tja dat kennen we al, maar al gauw rijden we verder richting Meknes en Fes.

Onderweg van Rabat naar ......
Onderweg van Rabat naar ……

Fes vinden we veruit de mooiste ervaring, het is een stad van oude ambachten, leerlooierijen, keramiek bewerken en inleggen, cactuszijde spinnen en daar de meest fantastische sjaals kleden en doeken van maken.

Ook krijgen we een toer door de oude medina, dat was goed opletten want die bestaat uit 9600 straatjes! geweldig om mee te maken. Van de versmarkt tot verzilverde huisraad is daar te koop. Het is tevens de plaats waar de lokale bevolking alle inkopen doen. Niks geen AH… Regelmatig moet je aan de kant springen want dan komt van Gent en Loos voorbij, al roepende belekbelek.

De leerlooierijen van Fès in de historische medina. Marokko

Van Gent en Loos

IMG_5695 IMG_5690

Zo gaan we langzamerhand richting de woestijn, we beginnen de groep al aardig te kennen, ook de bemanning van de Beau! En het klikt, dat is dus supergezellig, de andere reizigers zien dat we naar elkaar toetrekken en zijn zeer verbaasd dat we elkaar slechts een dag of 4 kennen.

We stoppen bij een berber gezin, ze wonen in primitieve tenten en kiezen voor dit vrije leven, ze mogen aanspraak maken op echte woonruimte maar dan krijgen ze een legaal bestaan.

Arme berber familie…Let even op het zonnepaneeltje en de schotel!
De keuken

Ja daar is de woestijn, eerst met de bus tot aan de rotswoestijn, daar stappen we over op 4-wheel drives en stuiven daar over niet bestaande paden. De chauffeurs troeven elkaar af om zoveel mogelijk snelheid te maken en de rotsen te ontwijken. Dan zien we de zandduinen en de kamelen!

Van Er- Rachidia per landrover naar Erfoud. Marokko
Van Er- Rachidia in de 4-wheel drive  naar Merzouga.

Blijft toch spannend of ik er deze keer niet afgegooid wordt of op hol slaan met mij.. Maar deze kamelen zijn erg rustig en de mannen die ons begeleiden zijn super relaxed en vriendelijk naar de dieren.

IMG_5749DSC_0031 - kopie

Per kameel gaan we naar het tentenkamp. Erfoud. Marokko
Per kameel gaan we naar het tentenkamp in Merzouga
De dromedaris gangers. Erfoud. Marokko
De dromedaris gangers.
Het tentenkamp. Erfoud. Marokko
Het tentenkamp, wachten op het diner.

We lopen zandduin op en af tot we ons in de middle of nowhere voelen, het is inmiddels donker als we bij ons tentenkamp aankomen. We worden met thee ontvangen en krijgen een tent aangewezen waar zelfs bedden staan! De hele groep gaat onder de palmboom zitten op lage banken. Daar komen een klein uur later grote schalen met eten op tafel. Het smaakt ons heerlijk. De volgende ochtend worden we gewekt om de zonsopgang te bewonderen. Dan zadelen we weer op en in een nog koele woestijn gaan we richting de 4-wheel drives. We stoppen bij het hotel waar een deel van de groep heeft geslapen, prachtig! Jammer dat we hier niet een nacht blijven…

Onderweg stoppen we nog bij een vrouwencoöperatie, zij maken van de arganbessen arganolie, de geiten vinden dit zo lekker dat ze er de bomen voor inklimmen. Van de overheid mag dat niet meer wegens inkomens verlies, maar als een toeristische attractie levert het natuurlijk ook weer iets op… Zo zijn er dus 2 uitbaters die de geiten in de boom prostitueren, en zoals Marian zegt: “Ze zijn nog net niet vastgeniet op de takken.

Argania Spinoza geitenboom. Onderweg van Marrakech naar Essaouira. Marokko
De geiten groeien hier aan de boom! Argania Spinoza geitenboom. Onderweg van Marrakech naar Essaouira.

En verder gaan we, de hoge atlas over, oftewel de route van de kasbah’s, langs de Todra kloof richting Marrakech, Marian leest ons onderweg weer mooie verhalen voor die ons inzicht geven in de cultuur van Marocco.

Todrakloof. Marokko
Todrakloof. Marocco

Nu bleek dat er een flink deel van de groep erg uitkijkt naar de volgende toiletstop, ook wij dus. In Marrakech hebben Rob en ik de hotelkamer van binnen gezien….

Langzaam gaat het beter met onze buiken, inmiddels zijn we aangekomen in Essaouira, een toeristisch strandplaatsje. Leuk om rond te wandelen en de vele shops bekijken en een massage te nemen. We zijn hier 2 nachten en genieten van het langzame tempo.

DSC_0708 (2)
En in Essaouira een Djellaba gescoord!
Het lieflijke deel van de haven, de rest was een piepkleine stinkhaven, dus onze plannen bijgesteld, van Rabat direct door naar de Canaries.

De volgende ochtend staat de bus weer klaar voor het laatste stuk terug naar Marrakech, kunnen we eindelijk het Djem el Fna plein bezoeken, veel over gehoord en een beetje gewaarschuwd door Marian dat de sfeer daar wel anders is dan elders in Marocco…

We zijn er samen met Anneke en Cees in een taxi naartoe gegaan, even rondlopen leverde al direct agressieve aandacht op van slangen bezweerders, een dakterras kelner en een popcorn jongetje. Daar waren we snel klaar mee! Met een koetsje zijn we binnen het uur terug in het hotel , echt niet leuk dat plein. We hebben ergens in de buurt een lekker glas gedronken.

In de koets terug naar het hotel, 100 Dirham= ca €9,50

Verder in Marocco zijn de mensen zeer vriendelijk en behulpzaam, jammer dit viel even tegen.

‘s-Avonds hebben we afscheid genomen van de groep, Ada, Jos, Chrissie, Mieke, Anita, Stefan, Cassandra, Serge, Odille, Marcel, Fred, Joke, Jopie, Bertie, Wim, As, Alice, Marijke en natuurlijk onze geweldige reisleidster Marian!

En dan terug met de trein naar Rabat, samen met Anneke en Cees, beide boten lagen er een beetje stoffig maar verder prima bij. De volgende dag met de tram naar de Marjane supermarkt om inkopen te doen voor de 4 dagen durende overtocht naar Lanzarote.

Uitklaren uit Rabat verliep best soepel, ze hebben met name de hele boot van boven tot onder bewonderd, tot de nespresso cupjes aan toe. De snifferdogs stonden wel standby op de kade.

Vertrek uit de haven van Salé bij Rabat. Marokko
Vertrek uit de haven van Salé bij Rabat. Marocco. Let op het pilot bootje die ons langs de zandbanken naar buiten loodst.
Samen met de Beau, net buiten Rabat

De overtocht was prima te doen, wind 5 á 6 Beaufort van achteren, alleen liet onze gezondheid ons een beetje in de steek. Zo erg zelfs dat ik, Brigitte, aan de antibiotica ging wegens verdacht op longontsteking, samen met koortsverlagers voor mij, en  Rob aan de Imodium, bleef het onder controle. Vanochtend zijn we toch maar naar het ziekenhuis geweest omdat het voor ons allebei aanhoudt. Rob heeft nu ook een antibiotica kuur voor zijn buik, die van mij is verlengt met 5 dagen en ik kreeg ter plekke Aerosol therapie! Dat gaf weer lucht. We kunnen er weer even tegen aan, hopelijk valt Rob niet nog meer af anders moet hij een nieuwe garderobe..

.IMG_5865

Je maakt wat mee….

Adios, kuch kuchh

AFRICA

Een nieuw continent, een andere wereld.

Na enkele weken in Portugal, waar alles toch best behoorlijk westers aanvoeld zijn we in Marokko aangekomen.

Deze keer was Jorien mee als opstapper. Zo fijn om een week samen te zijn, en leuk voor haar: zeilen van Europa naar Marocco.

De overtocht was ruim anderhalve dag varen van Portimao naar Rabat. We begonnen met weinig wind die later toenam tot ca 25 kn. Voor de nacht hebben we het grootzeil gereefd en de code 0 verruild voor de fok. Voor de kust van Marocco was er weinig wind maar des te meer visstokken! Visstokken zijn voor zeilers bijna een obsessie, je wilt er niet in verstrikt raken. Hier zijn ze heel creatief, je neemt 2 lege waterflessen, verbint deze met een stuk touw, dat is dan de boei. Tja die zie je bijna helemaal niet.

Jorien had deze keer de eer om de gastenvlag te hijsen.

Voor de kust van Rabat hebben we de haven aangeroepen op kanaal 10, ze kwamen ons met een loodsbootje naar binnen loodsen. De haven ligt een mijl de rivier op die behoorlijk verzand, dus echt niet overbodig om de loods te vragen, overigens zonder extra kosten.

We werden aan een meldsteiger buiten de marina geparkeerd, de gangway naar land is geblokkeerd  met een rode plastic wegafzetting. Dat je maar niet op het idee komt om aan land te gaan voordat we ingeklaard  zijn! Het inklaren verliep heel soepeltjes, de douane, politie, marina mannen hebben alles zeker in drievoud ingevuld. De douanemannen hebben een rondje aan dek gelopen en binnen hier en daar op de plafonds geklopt en onder kussens gekeken. Geen snifferdog gezien, maar die kan nog komen bij vertrek.

Nadat we “goedgekeurd ” waren zijn we de marina ingeloodst, ging prima hoewel er toch ineens een behoorlijke wind en stroming stond. Wel ontzettend korte fingerpontoons. Dezelfde dag zijn er totaal 4 boten binnengekomen, de drukste dag van het jaar! Er liggen hier echt weinig boten, de passanten zijn in de meerderheid.

Hier ook weer bij de gangway een wegafzet blok, en wel 3 man bewaking langs de kade. Als iemand zich in het hoofd haalt om te dicht langs de kade te lopen of de steiger op wil gaan wordt er direct op een fluitje geblazen. In Marocco  zijn ze gek op die fluitjes. Dus we voelen ons hier heel veilig, de bewaking is overigens erg vriendelijk zoals alle marokkanen!

De mensen zijn allemaal zeer vriendelijk en correct, zelfs in de souks kun je rustig rondkijken en krijg je een vriendelijk au revoir bij het weglopen, in Casablanca wel iets opdringerig.

Boodschappen doen is een behoorlijke uitdaging, er is wel een medina bij de haven. Daar zijn piepkleine winkels waar je etenswaar kunt kopen. Denk dan aan een raam waar in de volle zon melk, yoghurt,  kippen, kamele koppen en halve geiten uitgestald zijn. Ik denk dat onze ingewanden daar nog niet tegen kunnen. Brood en water is wel goed te koop.

Er schijnen supermarkten bij de snelweg buiten de stad te zijn, dat wordt taxiwerk. Tot nu toe hebben we restjes opgemaakt en verder iedere avond buiten de deur gegeten. Tajine, spiesjes of iets frans en met water….. wijn of bier is bijna niet te krijgen en al helemaal niet op het terras.

We zijn met de trein naar Casa geweest (Casablanca voor buitenlanders), we hebben een hotel via de haven laten bellen maar dat was erg duur, we kregen het advies om korting in het hotel zelf te vragen. De hotels houden toch allemaal aan hun eigen, hoge, prijs vast. Uiteindelijk hebben we terplekke online een boeking gedaan via hotels.com. dat scheelde meer dan 30%. Wel raar om in de lobby te boeken en weer terug naar de desk om te zeggen dat we geboekt hebben, zij hebben er ook geen verklaring voor?!

Tegenover het hotel in een barretje konden we een biertje/wijntje drinken als we maar naar binnen gingen. We bestelden er tapas bij, bleek later dat ze dat niet hadden, er werd toen toch iets lekkers op tafel gezet. Er wordt door iedereen steeds veel moeite gedaan om je te helpen of het naar je zin te maken, dat valt ons echt op!

Bij het weggaan werden we aangesproken door de man die naast ons zat, hij wilde graag iets te drinken aanbieden als Marokkaanse gastvrijheid en graag met ons praten. Dus kwamen er weer biertjes een fles wijn en hapjes op tafel. Jorien was natuurlijk wel de blikvanger met haar lange blonde lokken, er zijn sowieso heel weinig toeristen.

New best friends, de dame heeft ons zelfs begeleid naar het hotel, 15 meter
He "ons peugeootje" in Casa
Daar gaan de rode peugeootjes nog jaren mee

We hebben natuurlijk de Hassan II moskee bezocht, imponerend door zijn grootte en de technische snufjes.

IMG_7560IMG_7536IMG_7545image1IMG_7561

Helaas moesten we in Casa afscheid nemen van Jorien, maar in November zien we haar en Frank weer op Gran Canaria, helaas zullen we Sharon en Diedrik langer missen..

De Anastasia, de Belgische boot, ligt hier ook, zij zijn tripjes door de binnenlanden aan het maken. Wij plannen ook meer van Marocco  te zien, dat goed het beste van hieruit, prima beschutting  en bewaking. Want we zullen nier zo gauw meer in Africa komen. Marocco heeft veel cultuur en natuurschoon te bieden, we denken de Koningssteden en de Todra-kloof te bezoeken.

Overdekt winkeltje
Scoenwinkel in de schoenstraat
Schoenwinkel in de schoenstraat
Griekenland??
Marina Bouregreg

Vanuit de haven steken we over met kleine vissersbootjes die je voor 2 dirham naar de overkant van de rivier roeien, ca 19 cent. De Marina ligt in Sale, Rabat ligt aan de andere oever en heeft heel diverse wijken wo een grieks aandoend stadsdeel, nog enkele foto’s van Rabat.IMG_7578IMG_7574

Marocco voelt zeker anders aan dan Europa, viezer en stoffig, mannen plassen overal op straat, vrouwen zijn vaak traditioneel  gekleed, de jongere generatie soms heel westers. Overdag zie je vooral heel veel jongens op straat, waar al die tiener meisjes zijn??

Mensen, ook de tiener jongens begroeten elkaar met heel veel respect, handdruk en tot wel 4 zoenen. Mooi om te zien. In de restaurants zijn ze super attent en vriendelijk, een mandje brood wordt alweer bijgezet terwijl je nog hebt, en het water wordt zo in geschonken alsof het de lekkerste wijn is…..

Nu nog echte wijn, misschien op onze reis door de binnenlanden?

Hopelijk proost, we laten het weten.