Maandelijks archief: november 2015

Update: eten en parasailor met minder wind

De wind is inmiddels afgenomen en is het tijd geworden om wat meer te genieten zoals jullie hieronder kunnen lezen (dat kunnen we ze gelukkig wel toevertrouwen). De snelheid is er helaas ook een beetje uit, hopelijk komt dit weer nu de parasailor gehesen is.

ETEN

Eten is zo ongeveer het belangrijkste gebeuren aan boord. Dus voor ieder wat wils. Frank vraagt Rob al een paar dagen waar de hotdogs verstopt zijn. Vandaag gevonden! Voor Frank maakt dit de reis al de moeite waard. Sommige mensen zijn gauw tevreden. Voor de borrel zitten we op een iets hoger eetniveau;). Taart met queso azul en ui en een halve met maanzaad en banana.Frankimage1

PaulborrelVoor vanavond staat er een lekkere curry met groene papaya salade op t menu.

‘sOchtends vinden we vliegende vissen aan boord zelfs op het dak, het zijn echte hoogvliegers! Wel erg klein om daar een filet vanaf te halen.

Onze voorraad groente en fruit zien er nog prima uit. Mede door alles te verpakken in de longlifezakken van de Hiperdino. Alleen de bananen gaan hard, zelfs de groene tros. Maar dat is ook wat iedereen al wist, we hebben er daarom ook niet echt veel meegenomen. Anders is het bananendag, bananenbrood, bananenlunch, bananencake, bananensoep…

Af en toe komen we een ARC boot tegen, helaas ook net de Magritte, ze zijn gedwongen onderweg naar de Kaap Verden wegens een kapotte giek. We hebben ze succes gewenst en een snel weerzien in St Lucia.

We zitten nu allemaal in shirts en shorts, heerlijk, of het vannacht ook kan? We zullen zien..

———————–

ParaSailor

Zoveel wind als er de eerste dagen was zo weinig wind hebben we nu… Dit fenomeen herkent vast iedere zeiler Maar dit is wel het moment om onze Parasailor op te zetten. Toch blijft het spannend om dit midden op de oceaan te doen zonder een toekijkend ook van de trainer.

Het is gecompliceerder dan bv een gennaker te zetten. De zeilvoering is met 4 schoten en 4 lieren. Dat vergde enig improvisatie vermogen van de trainer. We hebben aan iedere kant maar 1 lier. Wel nog 2 op het dak asymmetrisch geplaatst. Daardoor loopt er 1 schoot over het dak en 1 door het stuurmansbankje. Wel even uitkijken dus waar je loopt. Op deze manier gaat het bedienen prima!

Vannacht hebben we 2 schepen op de AIS gezien. Een Australiër die ook onderweg is naar de Carieb,, niet met de ARC, hij had schade gevaren met z’n gennaker. En later een Oyster 56 de Aliena.

De oceaan is nu erg rustig en we maken voortgang door de Parasailor.

Frank gaat vandaag de hengel uitgooien… Sushi vanavond? We zullen zien.

image1

Eerste bericht van de TWIXX tijdens de ARC

Nu de TWIXX met haar bemanning bezig is aan de oversteek naar de overkant, zal ik (Diedrik) jullie af en toe op de hoogte houden van de ontwikkelingen van de TWIXX. Op de blog van de ARC (link), plaats de TWIXX af en toe een berichtje welke ik ook hier zal plaatsen.

De TWIXX heeft gekozen voor de wat meer zuidelijke route (de traditionele route), deze route is iets langer maar dit wordt in principe gecompenseerd door meer comfortabel weer: ze houden nu eenmaal van een zonnetje 🙂

Twixx Route 26 November 12:00 UTC

Inmiddels hebben ze er al drie berichten geplaatst, zie hieronder (het gaat ze gelukkig allemaal erg goed):

Dag 3:

Het is nu donderdag en de wind is afgezwakt tot een dikke zes en soms 5. De golven zijn iets minder hoog maar met gemene hoge rollers ertussen als verrassing.

Net de mail van de ARC gelezen, updates van andere schepen.

Schepen met roer problemen en lekkage, met kapotte giek, motorproblemen, ontmast schip(bemanning oké en schip nog waterdicht), SSB problemen, enz. Dat is wel even schrikken.

Voor de komende dagen ziet het er veel beter uit, de wind neemt nog verder af en wordt straks zelfs te weinig lijkt het.

Kunnen we de boot ook een beetje op orde brengen en schoonmaken binnen.

De opstapcrew heeft gretig gebruik gemaakt van de Belgische reisziekte pillen, ze doen het er goed op, niet spugen, wel eten en en beetje slaperig maar dat zijn wij ook door een tekort aan slaap!

We maken zelf onze yoghurt met de Easiyo en hebben vannacht brood gebakken, weegschaal werkt niet op een heftig bewegend schip. Maar het was toch goed gelukt. Zo lekker als ontbijt.

We zien ernaar uit om op t voorschip te zitten en ook om eens onze hengel uit te gooien, wordt nog even wachten op rustiger weer.

Sea you!

—————————-

Dag 2:

De nachten rollen we zelfs de fok in, en dan nog surfen we soms met 15 kn de golven af. We zijn allemaal onder de indruk van het natuurgeweld. We gaan naarstig op zoek in de gribfiles naar minder wind, tevergeefs. We zullen het uit moeten zingen en vooral behoudend blijven zeilen. De 2 de dag zien we nog 6 boten om ons heen op de AIS.

De Dawn Chorus passeert ons krap voorlangs. We zien iets over haar stuurboord boeg hangen. Op de marifoon contact opgenomen. Ze hebben teruggerapporteerd dat het hun code 0 was! Ze waren zeer blij met ons, een mooi zeil gered. Aan boord bij hun was het “rocking and rolling”.

Het inspectie rondje over de boot doet Rob aangelijnd en op z’n knieën. Normaal lopen we gewoon door de gangboorden bij slecht weer, dat is nu ondenkbaar.

We zijn regelmatig blij met onze catamaran, ze doet het uitstekend!

S’avonds eten we samen aan tafel in de kuip, is net te doen, bij een roller grijpt iedereen z’n eten en drinken vast, maar wel even fijn om samen te kunnen eten.

Eten met windje 7

De zeilpakken zijn eerst nog nodig hoewel we het nu merken dat het warmer wordt.

Vannacht bleek tijdens de dameswacht dat de wedstrijd banner van de ARC er half losgescheurd was. Brigitte via de zijtent stuurstand op de knieën de banner losgeknipt en daarmee gered. Ondertussen vloog er een vliegende vis in haar schoot, onze eerste vis, en gevangen met losse handen… Hij heeft de vrijheid gekregen. Bleek ook dat de fok zichzelf al bijna spontaan ging ontrollen, ook op tijd kunnen redden.

Met de kuiptent helemaal dicht krijgen we zelfs nog enkele golven binnen, de volle laag op Robs hoofd….

—————————-

Dag 1:
Las Palmas zondagmiddag 22 november

Caribische muziek schalt over de haven maar vooral over de TWIXX, de speakers staan dichtbij. We nemen afscheid van onze familie die ons komen uitzwaaien. Een dubbel gevoel, vrolijke muziek en de start van een mooi avontuur, maar tegelijkertijd een brok in de keel vanwege het lang moeten missen van onze lieverds.

We varen de haven uit, er roepen ons veel mensen aan. We realiseren ons dat we al veel mensen hebben leren kennen in Las Palmas. Leuke mensen die we ook gaan missen.

Buiten de marina staat er flinke wind, tijd om de reddingsvesten aan te doen, alle lijnen en fenders op te bergen en de zeilen te hijsen met 1rif in het grootzeil. Dat valt nog niet mee tussen 200 schepen.

We zeilen over de startlijn en hier begint onze ca 3 weken durende reis naar St Lucia!

De eerste dag is erg heftig, we zien regelmatig een hele dikke 8 B(eaufort) op de windmeter. Het 2de rif zit er dan ook al direct in, de fok krijgt alleen een klein puntje. Dit gaat ook in de nacht door, best heftig. De 2 dagen erna is het een dikke 7/8. Eigenlijk komt niemand aan een echte slaap toe. Overdag doet iedereen hazenslaapjes. Want veel wind komt met veel en hoge golven.

We voelen regelmatig mee met de monohulls, als wij al zo tekeer gaan moet en zij zich als in een wasmachinetrommel voelen.

De wind komt van achteren, we hebben onze tent dichtgeritst, nu is het buiten goed toeven in de kuip.

BYE BYE, 3 weken oceaan……

Crew TWIXX
Paul,Frank,Captain Rob,Brigitte, Jorien
Inschrijving op de ARC office Las Palmas

Varen varen over de baren, op naar St Lucia!!

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat het startschot!

Morgen om 12.30 onze tijd, 13.30 nedtijd gaan we over de startlijn.

Via de www.worldcruising.com kunnen jullie ons volgen, ARC en dan op de fleetviewer klikken. via de onderstaande link gaat het nog makkelijker.

Dit gebeurd door de tracker van YB races die alle schepen voor de rally van de ARC aan boord hebben.

En dan de ARC (en niet de ARC+)

Op deze site gaan we ook blogs plaatsen, onder het kopje TWIXX, soms zelfs met foto’s! Hier onder de link aanklikken

En dan TWIXX selecteren

We kunnen dat zelf pas lezen aan de overkant, maar reacties op dit blog zijn erg welkom!

Op je smartfhone kun je een app downloaden van YB races, voeg een race toe, ARC 2015 voor €2,99 en dan kun je ons ook volgen, zelfs snelheid of de wind op die plek kun je zien.

Inmiddels is de hele crew aan boord en hebben we onze farewell cocktail party gehad, afscheid genomen van andere crews en iedereen goede vaart gewenst.

We zien ze weer in st Lucia.

De boot is inmiddels tot de nok toe gevuld met eten en drinken voor een maand, samen met  nog alle andere noodzakelijke dingen, bv een pallet toiletpapier.

Maar een heel klein deel van de proviand
Maar een heel klein deel van onze proviand…

Ja voor een maand is alle boodschappen voor 5 personen doen is vooral het een plek in de boot geven een uitdaging.

Onze TWIXX met de Parasailor op

Met dit zeil gaan we zoveel mogelijk downwind zeilen, snel naar de gastvrije ontvangst op de steiger van St Lucia. Iedereen wacht daar een ontvangst met vers fruit, rum en steelpan muziek, lachen als we midden in de nacht aankomen;0

Tijdens de start wordt er best veel NO wind verwacht, dus de crew zal snel moeten wennen. De dagen erna ook nog daarna zal er een stevige wind uit het NO zijn, maar iets minder hard.

We hebben de boot zo ver op orde, alles verstouwd en gepoetst, straks onze laastste sundowner in Las Palmas.

Ga ons volgen, we schrijven dan ook over onze voorbereidingen hier in Las Palmas, de ARC  en alle ontmoetingen met andere crews. Worden boeiende blogs!