Maandelijks archief: december 2015

Bye Bye CREW…..

De tweede kerstdag zijn we terug gezeild naar St Lucia, Jorien en Frank vliegen “derde”kerstdag weer naar huis. Ook weer aan de wind en best laat vertrokken omdat uitkaren niet overal kan op tweede kerstdag, uiteindelijk zijn de mannen met een taxi naar Le Marin gegaan om ons uit te klaren. Wel zo belangrijk als je van een ander eiland naar huis moet vliegen…

Het was inmiddels donker toen we weer in St Lucia aankwamen en de wind was nog niets afgenomen. Het havenkantoor gaf geen antwoord meer om ons een ligplaats aan te wijzen. Dan moet je zelf op zoek, gelukkig kennen we de haven al en besloten om aan een kopsteiger te gaan liggen. Netjes aangelegd en het pikkedonker.

Jorien en Frank wilden ons persé trakteren op het avondeten, heerlijk en gezellig de laatste avond!

We vonden het allevier nog geen tijd om afscheid te nemen, dat zegt genoeg! Het is ons goed bevallen om ze ruim 5 1/2 week aan boord te hebben, toch bijzonder.

We hebben van meerdere zeilers gehoord dat het heel anders kan gaan. Zelfs al bij aankomst in St Lucia zijn er al direct meerdere crews op de kant gestapt om een hotel te zoeken, dat ging vaak gepaard met schelden en ruzies. Ook hebben we zeilers gesproken die vertelden dat ze met vrienden overgestoken zijn en dat ze nu geen vrienden meer waren.. Het is ons opgevallen dat er veel boten waren die een professionele crew ingehuurd hadden of een schipper aan boord hadden. Verder waren er heel veel mannelijke crews. Voor kerst kwamen de vrouwen ingevlogen. Dan zijn we nog maar eens extra trots dat we het met ons vijven als familie hebben volbracht!

We hebben hier veel boten van de ARC gesproken en iedereen had wel een grote of kleinere schade opgelopen tijdens de toch best heftige overtocht. Er was veel schade aan zeilen, spinakerboom, kapotte verstaging, geen werkende SSB, motor pech, waterlekkage, kapotte roeren, 1 boot ontmast en zelfs 1 boot gezonken. Als je dat allemaal hoort zijn we reuze trots dat wij alles heel hebben gehouden. Het was ook altijd onze intentie om behoudend te varen: Better safe than sorry!

MISSIE GELUKT

En dan ook nog best een luxe overtocht met op z’n tijd een Nespresso, zelfgebakken cake of verse sushi. Vis vangen. Regelmatig een douche, heerlijk die watermaker, maar met 5 personen niet elke dag mogelijk, je moet altijd rekening houden dat er iets mis kan gaan met de watervoorraad.

Super verse Sushi onderweg, zelf gevangen, gefileerd en gegeten….
Laatste ontbijt in St Lucia
Laatste ontbijt in St Lucia, vader en dochter momentje

Tja en dan komt de tiijd dat de crew toch echt weer naar huis moet…

Als alles is gepakt  brengt JohnnieLeo Jorien en Frank naar het vliegveld, het afscheid gaat snel, JohnnieLeo is een snorder, snel instappen en wegwezen……….. dus de emoties komen pas als ze al op weg zijn. We missen ze nu al, raar nu zijn weer met ons tweeën, het voelt een beetje leeg.

Wanneer zullen we onze vier kids weer zien?? En waar?

We gaan ons eens buigen over de mogelijkheden om het hurricaneseizoen te ontlopen en in dat plan krijgt het weerzien met de familie ook een plek!! Daar kijken we al naar uit;)

Het zal in ieder geval pas in 2016 zijn 😉

We wensen iedereen een heel gelukkig en gezond 2016!

Bij ons 5 uur later dan bij jullie….

2016-happy-new-year-golden

Kerst in MARTINIQUE

Ja, we zijn al weer even in de Carieb, www, warm, wind, wolken. Dat is de eerste indruk.

De2 Pitons op de achtergrond
80th Party
Paul moest helaas al zijn vlucht halen en weer een lange broek aan!

En super aardige mensen, of zoals Rob zegt: engels beleefd! Daar overheen een relaxed sausje maakt de mensen erg aangenaam. Is er dan geen minpunt? Zeker wel, alles duurt behoorlijk langer dan in europa en duur dat St Lucia is!! Meer dan nederlandse prijzen van de dagelijkse boodschappen, kleding en de restaurantjes.

Het waait hier behoorlijk en het regent vaak wel iedere dag even, flinke plensbuien. Dat betekent de hele dag raampjes open want het is warm, oh nee een bui, gauw alles dicht en de handdoeken van de railing. Dan is de bui alweer over en kan alles weer open en naar buiten. ‘sNachts gaat dat gewoon door, luiken open/luiken dicht… We zijn er maar druk mee.

Veel boten van de ARC+ gaan de kerst in Martinique vieren, wij haken aan, gezellig.

De overtocht naar Martinique was sinds lange tijd weer aan de wind en een heftige wind. We moesten eerst naar le Marin, daar kun je goed boodschappen doen. Een hele drukke haven, de marina is al voor dagen volgeboekt. Gelukkig zagen we een vrije mooring, dat is wel zo lekker met deze harde wind en een propvolle ankerplaats. Tijdens het vastmaken kwam er net weer een hele heftige plensbui over, we waren allevier kletsnat, Rob vond dat we wel aan de Whisky konden om droog te worden. We zijn tenslotte nog maar beginnende ankerraars. De volgende ochtend vroeg allevier in de dinghy, Jorien en Brigitte om boodschappen te doen voor kerst en Frank en Rob om ons in te klaren.

De boodschappen vielen hier reuze mee en veel meer keuze van verse waren. Ook was de wijn hier heel betaalbaar, echt een Frans eiland. We plannen om hier zeker terug te komen. Boodschappen binnen, ingeklaard en op weg naar die mooie baai voor de kerstavond BBQ op het strand. Een heerlijke zeiltocht met de code 0 op. In Grand Anse d’Arlet, ook druk, toch vrijwel direct een vrije mooring gevonden, alweer geluk!

Daar staan we tussen de ARC+, beach BBQ
Kerstavond onder de palmboom
Met de voeten in t zand kerst vieren....
Met de voeten in t zand kerst vieren….

Beachlanding!

Kerstavond vieren: Rond 5 uur verzamelen op het strand met je spullen, tassen vol werden er uit de bootjes geladen! Veel boten hadden lekkere dingen gemaakt om te delen, cheesecake, meatballs, bananacake, wij hadden fruitsalade en aardappelsalade mee. En natuurlijk vlees voor de Cobb! Het was heel gezellig, mensen met kerstmutsen op, muziek erbij en later zelfs een kampvuur.

Frank heeft "Patrick" gevonden onder de boot
Frank heeft “Patrick” gevonden onder de boot
Zwemmen vanaf de boot in Martinique

Ook via de achterkant kun je springen

Eerste kerstdag hebben we croissants gebakken, fruitsalade, roerei met zalm, heerlijk allemaal. ‘sAvonds weer in de dinghy richting strand, een echt beachlanding. Bootje vastgemaakt aan een paal van het terras, zo dichtbij kom je zelfs met een auto niet. We waren met 53 zeilers, het hele restaureant was afgehuurd voor ons. Van te voren kon je opgeven wat je keus was uit fish, porc of lobster. Dat was natuurlijk 4 x kreeft.

De Odyssey heeft vrijwel de hele organisatie gedaan, en we kregen van hen ook de opdracht om allemaal een kado te kopen van ca €5 voor secret Santa. Na het hoofdgerecht kwam de “griekse Santa” met zijn “duitse Elf”, om de beurt mochten we bij Santa op schoot om een kado van de Elf in ontvangst te nemen, tenminste als je lief bent geweest!

Samen Kerst vieren met Maaike en Leo van de Chimo!
Jorien krijgt ook een kado van "secret Santa"
Jorien krijgt ook een kado van “secret Santa”
Frank is lief geweest en krijgt een kado!
Kerst Lobster

Dat gaf natuurlijk veel hilariteit en leuk om te zien dat iedereen er zovel moeite voor heeft gedaan. Een bijzonder gevoel een warme kerst, heerlijk dat Jorien en Frank er bij waren. Maar zo jammer om Sharon en Diedrik te moeten missen….

Een beetje Kerstbalen…

Ze zijn er bijna

Inmiddels is het nog een kleine 20nm , maar jullie hadden nog onderstaande update tegoed…

——————

Nog 500nm

We hebben de 500m mijlpaal gehaald, we zeilen met een flinke snelheid. De oceaan is iets rustiger met enkele rare hoge golven tussendoor.

Het is nu dag en nacht ca 27gr, maar in de wind is het heerlijk koel.

Vanochtend was de bakkerij flink ik bedrijf.

Jorien heeft vanochtend eerst brooddeeg gemaakt voor Ciabatta. Tijdens het rijzen heeft ze beslag voor appelkaneel muffins gemaakt en alvast gebakken voor bij de koffie.

Ze waren heerlijk. Het brood is inmiddels ook gebakken en ziet er professioneel uit.

En het ruikt zo lekker aan boord, iedereen wordt er vrolijk van.

Gisteren heeft Frank de muziek gevonden die Cees (van de Beau) op onze computer heeft gezet. Fantastische en heerlijk nummers. We genieten nu volop van de top 100 van de top 2000. Er wordt flink meegezongen, want zelfs wij (Rob en Brigitte) kennen deze muziek…Cees bedankt, we genieten!

We hebben gisteravond veel potjes pesten gespeeld, hoe later hoe fanatieker iedereen werd.

Vanochtend werden we weer opgeroepen door de Wet Dream om een weerbericht. We zien ze niet maar ze blijven al 2 weken binnen marifoon bereik. Er zijn al drankjes beloofd in St Lucia voor onze weerberichten.

Doe gaan we zeker incasseren!

Zuurkool met worst

Minder dan 600m te gaan!

We hebben vandaag lekkere Hollandse kost gegeten: zuurkool met rookworst en spekjes.

En nee, niet meegenomen uit Nederland maar gekocht bij de Hiperdino in Las Palmas.

Smaakte erg lekker Hollands, en dat bij 25+graden.

Tot nu toe komen we niets te kort, we eten en snacken lekker. Bakken soms iets voor bij de koffie, maken sushi van zelf gevangen tonijn of heerlijke Iberico ham. Frank heeft een flinke ham gekocht voor aan boord. Die snijdt Paul dan in super dunne plakjes voor bij de borrel.

De nachtwachten doen we nu in shifts van 2 uur. Zo krijgt iedereen een lange nachtrust. Maar echt lekker en diep slapen doet niemand.

Tijdens de wacht worden er films en series gekeken tussen de uitkijk door.

Als de generator loopt dan drinken we ’s avonds een Nespresso.

We zijn super blij met onze watermaker. Die maakt genoeg water om regelmatig te douchen en het water smaakt ook nog eens heerlijk.

Vandaag gooiden  de Oost mannen de hengel uit… Tja te ruige zee, te hoge snelheid en vooral heel veel zeewier. Die hebben ze dan ook flink aan de haak geslagen, de bonk zeewier konden ze niet binnenhalen. De lijn moest gekapt, weg mooie vishaak.

Tja volgende keer beter?!

Update – Sinterklaas en squals

Sqauls

Vannacht dan toch echt onze eerste squal gehad. Wind trekt dan flink aan, dus zeil minderen. Dat betekende Rob uit bed en in z’n boxer in de stortbui de fok binnenhalen…

Nu begrijp ik dat schepen zonder watermaker dan de gelegenheid nemen om te “regendouchen”. Gewoon een stortdouche!

We hebben nu ook de magische 1000m grens gehaald, er staat nu nog 880m te gaan op de teller.

Helaas nog wel hoge rare golven, de zeeziekte is nog aan boord voor 1 crewlid. Maar tijdens het borreluurtje ging het toch alweer aardig, de Spaanse ham, tortilla chips met guacamole ging er best in.

We zetten nu om de dag de klok een uur achteruit. In St Lucia is het 5 uur vroeger dan in Nederland.

We weten nog niet welke dag we aankomen, het weerbericht geeft eerst nog goede wind aan maar later steeds minder.

S avonds zien we hele mooie zonsondergangen, de nachten zijn eerst pikkedonker, later komt de maan op in 10 min tijd.

We eten zo onze laatste courgettes, aubergine, tomaat en paprika.

Verder hebben we nog zoete aardappels en pompoen!

We zullen geen scheurbuik krijgen.

Jorien en Frank hebben heeeeel veel zin om te zwemmen, de kapitein staat het helaas niet toe. Nog even wachten tot St Lucia.

Knobbelig zeetje

Sinterklaas met vers gebakken kruidnootjes! Heerlijk, ook waren er chocolade munten.

Gisteren, vannacht en vandaag een erg onrustige zee. Golven af en toe dwars op t schip en ca 3 tot 5 m hoog. Er heerst dan ook weer zeeziekte aan boord. De Belgische reisziekte pillen staan weer paraat!

Tot vanmiddag dubbel gereefd gevaren. Nu met 1 reefje in het grootzeil. Hopelijk is de wind morgen iets minder en de oceaan iets rustiger dan kunnen we onze Parasailor weer hijsen!  Nu varen we met wind achter en moeten we afkruisen.

We zien nog steeds elke dag boten op ons scherm. Vandaag ook weer de Wet Dream gezien en gesproken. En dat na 1 week, bijzonder.

Helaas horen we van de ARC office soms minder goede berichten. Een schip dat wegens schade aan de giek naar de Kaap Verden moest uitwijken is daar na reparatie weer terug in de race. Helaas kregen ze onderweg waterlekkage die onbeheersbaar bleek. Ze zijn opgepikt door een vrachtschip en worden in europa afgezet. Het schip was niet meer te redden.

Gelukkig geen persoonlijke schade.

We hopen een beetje vaart te maken met deze rare zeegang, we willen natuurlijk in St Lucia zoveel mogelijk meemaken van de festiviteiten!

Halverwege

Inmiddels is de TWIXX over de helft en is het aftellen begonnen, krijg alleen de indruk dat ze het zelf misschien wel jammer vinden dat het einde inzicht komt (ze genieten volop)

image1

TWIXX dag 11, halverwege!

Nu gaan we aftellen, tussen de middag hebben we geproost dat we op de helft waren. Laatste etmaal veel wind en golven. De crew doet het goed hoewel er toch weer iemand aan de Zeeziekte pillen zit. Hopelijk went het geschommel weer snel.We hebben zon met wolkjes maar nog geen squal (zeer zware regenbui)gehad.Vannacht gezelschap van 2 schepen op ons scherm, 1 ARC boot en iemand onderweg naar Antigua.Vandaag heeft iedereen zijn favoriete snack gekregen. Paul zijn Hollandse borrelnootjes, Jorien Haribo kersjes, Rob zoute drop, Frank katjang pedis, Brigitte Bounty.Iedereen wist gelijk wat voor hem bedoelt was, en graaide het uit de tas met een vette glimlach….

Zondag een drukke dag
Wie denkt dat we ons de hele dag vervelen aan boord heeft het mis. Vooral gisteren, zondag was het een drukke bedoeling aan boord.
De hengel ging voor de eerste keer uit, wie voorspelt wanneer we de eerste vis binnen halen? Het liep uiteen van 3 uur middags tot enkele dagen. We waren er nog niet over eens en daar ratelde de hengel al!
Een Mahi Mahi, alles in gereedheid gebracht om de vis aan boord te krijgen. Spuitflesje met alcohol, rubber handschoenen, plank, opvangbak, messen en de hele grote haak om de vis aan boord te trekken. Die haak hadden we niet nodig maar de vis was best groot, 63cm lang. Vis binnen gehaald en gelijk gefileerd door Brigitte en Jorien met haar neus er boven op. Dan ben je nog even bezig om de boot schoon te maken van de slachtpartij.
De vis in de pan gebakken en als lekkere lunch gegeten. Daarna weer de ratel van de hengel, een tonijn. Deze keer heeft Jorien de vis gefileerd, mooie filets voor sushi.
Daarna werden we opgeroepen door de Wet Dream die was al langer in de buurt en voeren nu inzicht.Of we een drankje komen halen, we waren al net onze koers aan t verleggen richting hun kant.
We zijn even langszij geweest, ondanks dat het bijna windstil was gingen de boten te veel te keer. Geen drankje gedaan maar wel kennis gemaakt en visite kaartje afgegeven. We komen ze nog wel in de Carieb.

Mahi Mahi, onze eerste vangst ooit

Wat zullen Peter en Fred trots op ons zijn…
Zo verbaasd als ze waren dat Rob een echte hengel heeft gekocht, zo verbaasd zullen ze zijn van onze eerste vis ooit gevangen door ons!
Het is een Mahi Mahi van 63 cm. Deze ligt inmiddels gefileerd en wel in de pan. tomatensoepje erbij, tomaten moeten nodig op, en smullen maar. Komt de cursus visfileren toch nog van pas.
We hebben 2 boten om ons heen, 1 ARC boot de Lumière en een Caramaran de Wet Dream. We hebben onze weerberichten gedeeld en even gekletst.
Toch bijzonder om ineens andere schepen in zicht te krijgen.
We gaan onze vangst eens proeven;)