Maandelijks archief: januari 2016

VERJAARDAG IN DE CARIEB

Ja, dat voelt wel anders dit jaar…… Een januari verjaardag is toch echt altijd “winters”, behalve hier in de carieb! En dan liggen we in de Sugar Beach baai, klinkt niet gek hè?

De dag begon al fantastisch, Rob bracht croissants met thee op bed, mmm.

Daarna kwam de Chimo in de dinghy aangevaren onder luid getoeter met feestmuts op!

Zie het filmpje hier.

Chimo komt felicitaties en Appeltaart brengen

En dan had Maaike ook nog echte hollandse appeltaart voor mij gebakken, super lief, met verjaardags kaarsjes erop.

Omdat ik zelf ook de avond ervoor een taartje had gemaakt, hadden we zelfs de volgende dag nog koffie met taart.

De 2 verdagstaarten....
De 2 verjaardagstaarten….
Verjaardags eten in Sugar Beach

‘sAvonds zijn we met ons vieren met de Bounty (naam van onze dinghy) naar de kant gevaren en daar heerlijk gegeten in het restaurant van het resort van Sugar Beach.

Vooraf aan mijn verjaardag zijn we eerst nog in Soufrière geweest, we hebben daar aan een mooring gelegen. Het was voor het eerst dat ik geen prettig gevoel had dat wij de boot zomaar achter zou laten om aan de wal een tripje te doen. We hebben dan ook maatregelen genomen, alles uit het zicht en ver weg opgeborgen en oude meuk tevoorschijn gehaald, (lees antieke laptop enz).

Op de wal heeft Leo een deal gemaakt met een taxichauffeur, zo bracht deze ons voor een tour langs de bezienswaardigheden van st Lucia.

We zijn eerst naar de “drive true volcano”geweest, niet teveel van voorstellen, een soort van ingezakte krater die nog het meest opviel door zijn rotte-eieren stank. Daarna door naar de “Mudpool”, ja, even echt in het modderbad want je schijnt daar 10 jaar jonger uit te komen! En met mijn verjaardag in zicht geen slecht plan. En ja, na afloop voelde het huidje wel heel zacht aan. Alleen die 10 jaar jonger?? Niet lang genoeg gebadderd misschien… De badkleding zou nog wel lang stinken en grijs blijven, zo ook onze huid, daar weten Jorien en Frank ook alles van. En als laatste zijn we naar de waterval geweest, een kleine poel met een zeer krachtige waterval waar je bijna niet onder kunt blijven staan. Het hielp wel tegen de modderfilm die nog op onze huid zat.

Soort van heel harde stortdouche

Soufrière is zeker vanaf de waterkant erg armoedig, er zijn wel enkele gekleurde huisjes maar alles is slecht onderhouden. Langs de waterkant is een hele lange waslijn voor algemeen gebruik, grappig om te zien. Wel heeft iedereen van zijn kroeshaar een waar kunstwerk gemaakt. Soms ziet het er zelfs uit als en kanten kleedje. De kapsels van de meisjes zitten vol met strikjes, balletjes en speldjes. Je vraagt je af of dat voor het slapen gaan eruit gaat.

Soufrière

De  dag daaropHdoor naar de volgende baai, tussen de 2 Pitons. De Pitons zijn hèt kenmerk van st Lucia, ze staan dan ook op de nationale vlag. het ziijn 2  puntige bergen in de vorm van een steile driehoek. Ook het bier op st Lucia heet Piton. En daar lusten Leo en Rob wel pap van, zeker al dobberend in een luchtbedje……

Kijk een Piton op de achtergrond
En natuurlijk Pitons in de hand...
En natuurlijk Pitons in de hand…

Na de Sugar bay zijn we weer langzaam terug gezeild naar Marigot bay, dat is een diepe baai die bekent staat als een “Hurricane Hole”. Dwz een zeer goede uitwijkplaats als er een hurricane overtrekt. En aan de mooring mogen we ook gebruik maken van de fasciliteiten  van het bijbehorende hotel! Das boffen, ze hebben 2 zwembaden en heerlijke ligstoelen met grote badhanddoeken. ‘sMiddags komen ze zelfs langs met een proefdrankje en fruitspiesjes. Geen straf om hier nog een keer  te mooren.

Marigot Bay, we liggen helemaal onder in beeld
UItzicht vanaf de TWIXX

De baai is omgeven door restaurantjes die verscholen liggen tussen de mangrove bomen of aan het strandje liggen. Vanaf 1 restaurant kun je naar de top hiken en weer afzakken naar Doolittles aan het strandje. Dat hebben we met ons vieren gedaan en wel zo goed uitgemikt dat we daar tijdens het happy hour aankwamen;)  Wel zeiknat want inmiddels stortregende het weer eens.

De terugtocht was snel gepiept, langs de waterkant over een verlicht pad, wel zo comfortabel na die drankjes…

Leo, Inge, Maaike, Brigitte, Herman en Rob. Marigot Bay

We hebben hier ook weer de Shiva ontmoet, zij hebben eveneens de ARC gedaan. Natuurlijk wordt er dan samen een sundowner gedronken, of 2.

We zijn nu weer in Rodney Bay, de Chimo staat hier inmiddels op de kant voor reparaties. Morgen gaan we door naar Martinique, we willen het eiland verder verkennen. En dan vooral weer lekkere franse kaasjes en wijn inkopen! Met Kerst ben ik niet verder gekomen dan zo’n 10 meter het strand op…. De Chimo zal later weer aanhaken is de bedoeling, welzo gezellig. Zij hebben na kerst al een groot deel van Martinique aangedaan. Zo sluiten de plannen mooi op elkaar aan.

DE Caribische tijd.....
DE Caribische tijd…..

We proberen ons aan te passen…..