Maandelijks archief: maart 2016

St Maarten

We zijn inmiddels op St Maarten, en middenin de  Heineken Regatta!

Tijd voor een nieuw bericht, zeker als er volgers van ons blog die hier op vakantie zijn langskomen om polshoogte te nemen! Wie zijn dat dan? Het waren Marijke, Mark en broer Harry, zij hebben ook een Lagoon 39 in nederland en kwamen zich eens voorstellen, dat is dan natuurlijk een drankje waard… Dus kwamen ze gezellig aan boord. Het toeval wilde dat onze fantastische Lagoon dealer, Harriët en Arthur, in een dinghy onderweg waren naar onze boot, en natuurlijk kennen zij elkaar ook. Het was een gezellige boel. Harriët en Arthur waren zo lief om enkele bestelde dingen uit nederland voor ons mee te nemen en ook nog enkele lekkere verrassingen, hmmmm

Arthur
Harriët, Arthur, Marijke, Mark, Harry , Rob en Brigitte

We hebben heel veel aanloop op de TWIXX, er komen regelmatig mensen langs, zelfs die we helemaal niet kenden, in een dinghy of staan op de steiger en komen kennis maken. Alle nationaliteiten, het gaat zo relaxed onder cruisers. Zelfs pas nog, onze australische achterbuurman riep ons aan: Hey neighbour come over for a drink! Dan zijn we heel snel overgehaald. Gisteren zaten we aan boord bij een engelsman en hebben nederlands gesproken met hem, blijkt hij 17 jaar in Hilversum te hebben gewoond.

Door dit alles zijn we serieus aan het overwegen om de TWIXX om te dopen tot:                  “De Zoete Inval”

Maar voor we hier kwamen even een terugblik.

We zijn vanaf St Lucia weer naar Martinique gezeild naar Le Marin samen met de Shiva, de Chimo zal later volgen als de boot weer in het water ligt. daar aangekomen zagen we direct een vrije mooring, dat is geluk hebben want het is hier groooot en altijd druk. De volgende dag kwam de Shiva gezellig borrelen toen er ineens een fransman op hoge poten ZIJN mooring kwam opeisen. Tja Rob en Herman hebben gepraat als brugman, Herman in echt frans,  maar dat haalde niets uit. Ze hebben zelfs gevraagd of hij geld wilde, altijd een goede test om te zien of ze je een poot willen uitdraaien. Maar ook dat lukte niet, het leek erg serieus te zijn. Dus alle lijnen los gemaakt. Wat nu? Tussen de moorings ankeren is niet handig en de Shiva kreeg al geen plaats in de marina. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de marina opgeroepen dat we nu een ligplaats wilden. We werden direct in vliegende vaart naar een ligplaats gebracht en aan het stroom en water aangesloten! Kreeg nog wel te horen dat we voortaan eerder moesten komen want ze wilden naar huis, het was vijf voor zes. Rare lui die fransen….

We zijn verder noord gezeild naar Fort de France, moest een heel modaine plaats zijn, daar hebben we niets van gemerkt. We was er een Nespresso Boutique. Om daar te komen was een flinke wandeling met hindernissen, zelfs over een giga schoolterrein, maar daar werden we onderschept door de directrice en liepen we vast. Toen ze hoorde dat we eigenlijk heel erg om moesten lopen om einedlijk de kofiiecupjes te kunnen scoren heeft ze ons met haar auto voor de Nespresso Boutique afgezet, zo aardig van haar!

Het volgende eiland is Dominica, niet te verwarren met de Dominicaanse Republiek, een groen natuur eiland. Erg arm en vrijwel geen blanke bevolking. Wel heel aardige mensen, vrijwel iedereen zegt je hallo en vaak wordt er een praatje aangeknoopt. We hebben een mooring opgepikt bij SeaCat, je ligt daar in de open oceaan. SeaCAt heeft een aantal moorings achter zijn woning en een wankel aanlegsteigertje voor de dinghy’s. Via de tuin kom je dan op de weg uit. SeaCat organiseert ook trips. We hebben samen met de Chimo en een amerikaans echtpaar een daeen flinke natte reisgtocht gemaakt nar de Victoria Falls gemaakt. Eerst dwars over het eiland, daar zagen we hoe de storm Erika de wegen en bruggen heeft toegetakeld in Augustus. De hike door en langs de rivier bedding was een flinke natte reis. Maar de waterval was echt de moeite waard. Terug bij het het startpunt hebben we gegeten bij Mozes, een oude rasta, in zijn “Rastarant”, het was heerlijk, opgedient in kokosnootbast, geen idee wat het was… Noordelijker zijn we in Portsmouth geweest, ook aan een mooring, de zeilboten worden bij toerbeurt aangewezen aan de boatboy’s. Dat is fantastisch, zo is er aan ons geen getouwtrek door de verschillende boatboy’s. Ze zijn hier verenigd in PAYS en verzorgen ook iedere zondagavond een BBQ voor alle cruisers op het strand. Heel gezellig en lekker, je kunt kiezen uit, weer, kip of vis met rijst en sla. Rumpunch onbeperkt en andere drankjes kun je in andere tentjes kopen. Na het eten is het voetjes van de vloer, en dansen kunnen ze!! En niet onbelangrijk, ze varen iedere avond en nacht met security bootjes rond.

Victoria Falls, Chimo, Escapade en TWIXX
Tarzan..
Afterparty BBQ

Door naar Les Saintes, eilandjes onder en horende bij Gouadeloupe, net zuid frankrijk. En wat een tegenstelling met Dominica.

In Gouadeloupe zijn we naar Point de Pitre geweest, daar hebben we niet veel gezien, Rob kreeg een flinke griep, beetje solidair met nederland misschien?? Door naar de westkust, Rivére Sens, daar ben  ik bij het aanleggen een flink door mijn enkel gegaan, auww, pijnlijk. Dat duurt nog wel even.Rob is met Maaike en Leo het eiland gaan verkennen in een huurauto, ik heb op de boot heel veel afleveringen van lost gezien…

Auw
Start van de regatta

Antigua was het volgende doel, we zijn voor anker gegaan in English Harbour, daar lag ook de La luna en de Shiva. Je komt iedereen weer tegen. Alle grote yachten lagen hier voor de regatta, en dat zijn geen kleintjes, een heel groot contrast met de arme bevolking. We zijn ook nog naar Falmouth gezeild en daarna door naar Jolly Harbour. Daar hebben we ons anker uitgegooid, een mooie ruime plek, maar… Bleek toch dat we bij een beetje gas geven om het anker te checken achteruit voeren. Anker ophalen dan maar, bleek erg zwaar te gaan. Er zat een ander anker op ons anker geschoven, ze zaten in elkaar als 2 pantoffels. Gelukkig kreeg Rob de ankers met brains en brute kracht uit elkaar. Bleek dat een catamaran achter ons minstens 60 meter ketting uit had, wel erg veel in amper 3 meter water. We hebben ze verteld dat we hun anker losgetrokken hebben, ze kwamen de volgende dag nogmaals bedanken, de meeste mensen melden zoiets niet vertelden ze. Wel raar, iedereen wil dat zijn anker goed hout toch?!

Vanuit Antigua zijn wij direct naar St Maarten gezeild, de Shiva en de Chimo zijn naar Barbuda gezeild, schijnt fantastisch te zijn. Volgende keer dan maar voor ons. De tocht naar St Maarten was heerlijk, we zijn vertrokken in de namiddag en waren in de vriege ochtend in de Simpson Bay. We konden met de brugopening van 9.30 uur de Lagoon invaren. Direct bij de brug is de Heineken Yachtclub, het zat daar al helemaal vol met mensen aan het bier! We zijn daar natuurlijk ook even langs geweest want de Zensation had ons al foto’s doorgestuurd van bitterballen, frikandel speciaal met friet… Hmmm zo nederlands. St Maarten is een beetje Nederlands, al bij bij de douane werd er af en toe een nederlandse zin tussendoor gegooid.