Maandelijks archief: mei 2016

Retour zuid, van de Virgins naar Martinique

Eindelijk weer eens een berichtje.. Het is er een vol ontmoetingen.

Nu liggen we (weer) in Martinique hiervóór hebben we heel wat mijlen afgelegd!

Ons laatste bericht kwam van St Maarten. Vanaf daar zijn we in een nachtzeiltocht naar de BVI’s ( British Virgin Islands) gevaren. Ingeklaard in Virgin Gorda in Spanish town. Een totaal andere wereld! Als cruisers ( zeilers met eigen boot) val je best op tussen alle charter boten. Ten eerste zitten alle charter boten vól met vakantiegangers die in 1 week al hun zakgeld uitgeven… En dat zijn dan veelal catamarans waar 6 tot 10 personen opzitten, meest amerikanen. Tja dan zitten wij lekker ruim met ons 2tjes.

Even een uitleg voor landrotten: aan boord hebben we een marifoon (soort “bakkie” op zee) die standaard over de hele wereld op kanaal 16 staat. Het kanaal waarop een etiquette rust, en is voor: rescue meldingen, aankondiging op welk kanaal het weerbericht komt en waarop je een ander schip aanroept om vervolgens op een ander afgesproken kanaal met elkaar spreekt. Een serieus kanaal dus! Nou hier hoor je niets anders dan:Restaurant X, please we wil make dinner reservations for tonight for 8 people…of andere reserveringen! Het lijkt het lulkanaal 77 op het IJsselmeer wel.
Van daar naar het noorden gezeild naar Saba Rock, een piepklein eilandje met een hotel-restaurant. Daar worden tijdens het happy hour de Tarpans gevoerd. Indrukwekkend hoe die grote vissen uit het water springen.

Saba1

SABA ROCK

Saba2

Saba3

Rob heeft een conch opgedoken

Daarna door naar Anegada, een heel vlak eiland iets buiten de normale route. Daar moet je zeker Lobster eten en met een scooter over het eiland crossen. Voor het dinnerreservations roep je het restaurant aan met jawel, de marifoon. Maar op hun eigen kanaal bespreek je met hoeveel je komt en ook gelijk wat je wil eten! Daar gingen we s’avonds in de Bounty met een eigen fles wijn onder de arm.

Fles wijn onder de arm

Soms rekenen ze hier een Corkfee van enkele dollars. Vandaag niet. We hebben heerlijk gegrilde Lobster gegeten met een prachtig uitzicht op onze TWIXX. En wie zagen we ook weer? Tracy en Mark van de Wet Dream, onze eerste ontmoeting was midden op de oceaan tijdens de grote oversteek, we blijven ze steeds weer tegenkomen. Gezellig!
Wet dreamVan hieruit zijn we richting Trellis Bay gevaren. Eerst nog een nacht aan de overkant voor anker gelegen bij een privé eiland, mag je niet aan land en geen lawaai maken en ook geen was ophangen. We lagen daar dus heerlijk alleen😉

We wilden graag in Trellis bay zijn voor de full moon party. De baai is altijd erg druk maar we vonden nog een mooie plek in het ondiepe deel van de baai, voordeel van een catamaran. De Zenstation kwam ook binnen en kwamen al snorkelend een drankje doen. Veel restaurantjes hadden een buffet diner, en dat betekend kip of vis met rijst en sla… Natuurljk gezellig samen gegeten met Cindy en Geert van de Zensation en Lucia en Frans van de Dalwhinnie.

Voor en na het onsteken

En natuurlijk kwamen we ook weer de Wet Dream tegen! Op het strand werden grote vuurkorven aangestoken en er liepen hele hoge steltlopers rond die allerlei toeren uithaalden tussen de kijkers. Leuke en bijzondere party.

We zijn naar Tortola gevaren, daar kregen we flinke wind en deining en hebben ons buiten aan een mooring vastgeknoopt. Maar dat lag toch niet lekker. De volgende dag hebben we ons in de havenkom tussen andere boten ons anker laten vallen. Wel weinig ruimte om flink ketting te steken naar onze smaak. De volgend ochtend werden we wakker geroepen door onze achterbuurman, we lagen inmiddels toch wel erg dichtbij… Dan maar gelijk ankerop en een meer beschutte baai zoeken met deze wind. Op naar Soopers Hole! Vandaar uit wilden we onze toegang tot de US Virgins regelen, Amerika!

Amerikaanse vlag

Dat betekent eerst online een ESTA aanvragen. Die wordt pas actief(of niet…) als je daadwerkelijk Amerika in komt per Ferry of vliegtuig! Dus niet met je eigen schip, dan mag je gelijk weer omdraaien. Het hele circus begon: ESTA aangevraagd, goedgekeurd, uitprinten, uitklaren uit de BVI, haventax betalen, Ferry retour naar US Virgin kopen, daar inklaren, rondlopen en lunchen, uitklaren en terug naar Tortola en weer inklaren. Weer terug op de TWIXX bijna $100 pp kwijt máár nu mogen we komen met onze eigen boot. (Dan wel weer eerst uitklaren uit Tortola en inklaren in de US Virgins, pffff)    Het was samen met de Zensation wel een gezellige onderneming én we hebben allevier mooie snorkelsets gekocht.

Maar eerst zijn we nog naar Jost van Dyk geweest samen met de Zensation en daar naar de bubblepool gehiked.

dollar bar

Deze bar heeft de naam te danken aan de soppige dollarbiljetten waarmee de zeilers betalen nadat ze een natte dinghy landing op t strand hebben gemaakt.

campu nou stadium

mango

jost van dyke

We zijn vanaf hier nog naar de Caneel bay gezeild. Daar is een vlotje waarop een soort brievenbus staat en je je mooring fee in kunt stoppen. Daar lag ook de Emma Marie waarvan we in Antigua hun anker hebben opgepikt net ons anker, oeps. Ze namen het gelukkig goed op. De captain kwam langsh om te vragen hoe het ging, laat nou net de generator kuren hebben. Daar wist hij wel weg mee en zou de volgende ochtend het wel even fixen voor ons! Dat heeft hij zeker gedaan! En wel binnen 10 min. Als tegenprestatie kreeg hij een fles wijn mee en hebben we foto’s van hun schip geairdropped. Die had ik toevallig al eens eerder gemaakt onderweg. Hij blij en wij blij!

heel blij

We zijn naar Norman Island gezeild, de hele baai lag propvol met charterboten. Gelukkig nog een plekje gevonden. De volgende ochtend was de baai vrijwel leeg! Bizar gewoon.  Het bleek de wisseldag van de chartervloot.
zenzation

De Zensation was er inmiddels ook en hebben we de Hulu Poro weer ontmoet, de laatste keer was in Nederland op de vertrekkersdag. We zijn samen naar Willy T het piratenschip/bar geweest.
Na happy hour hebben we al onze etenswaren bij elkaar gesprokkeld en bij ons aan boord gezellig gegeten met de Zensation en de Hullu Poro

Norman Island is een prachtige plek, we hebben hier ook gesnorkeld in de Caves. Daar vast je eerst met de dinghy naar toe die je vastknoopt aan een dikke lijn die hier in het water ligt. Dan hup overboord en snorkelen naar de kant. Daar waren meer snorkelaars. Leuke ervaring om zo te gaan snorkelen. Mooie vissen en veel papegaai vissen gezien. Het koraal is niet zo kleurrijk meer hier.

Het werd toch tijd om onze ESTA te gebruiken dus op naar de Amerikaanse Virgins. Dus eerst weer uitklaren in Soopers Hole en daarna in Cruz Bay US inklaren. Het is hier super makkelijk om in Amerika in te klaren, even je vingerafdrukken checken, bootnaam opgeven en “Welcom in America”. Zelfs onze handbagage hoefde niet door de scanner.

Welcom to America Christmas cove

Van hier zijn we naar Christmas Cove gevaren een klein eilandje waar je eg beschut ligt en leuk kunt snorkelen. Het eiland is onbewoond. Toch hadden we versgebakken pizza van Pizza Pi, heerlijke pizza’s. Er ligt een zeiljacht voor anker dat volledig ingericht is met een pizza oven. Je vaart er met je dinghy heen en besteld welke smaak en grootte je wild en hoort dan hoelaat je terug kunt komen om af te halen. Erg grappig. Tja het is wel even wennen aan de grootte, het is Amerika! Dus de Shiva bracht al stukken pizza die ze niet opkonden, heerlijk. We hebben zelf de volgende dag een iets kleinere pizza besteld. Maar ook de Zensation kwam enkele dagen later en zijn voor de pizza’s gevallen. Hebben ze er 2! Besteld. Dat betekende dat wij de volgende dag met ons vieren nog een volledige maaltijd hadden.

Van hieruit zijn we naar Charlotte Amalie gevaren, echt een grote stad op St Thomas. We hebben daar goedkoop diesel getankt in de stromende regen en weer boodschappen kunnen doen. Het is ook een echte cruiseboot haven, er kunnen er dagelijks wel 5 van die grote pretpaleizen liggen. Je merkt het ook aan alle diamantwinkels en dure designwinkels. Overal worden we aangehouden om vooral maar iets te kopen. Ze denken allemaal dat we van de cruiseboot zijn en onze dollars kwijt willen.

Een detail van een cruiseboot/flatgebouw met een glijbaan als uit een pretpark, je ziet nog net iemand genieten.

cruise met glijbaan

De stadsbussen hebben allemaal een andere kleur en binnen hebben ze allerlei spreuken met een godsdienstig of vredelievend karakter.
St Thomas was vroeger van de Denen, dat zie je nog terug in de straatnamen en bouwstijl.

Deense bouwestijl

Langzaam is het weer tijd om zuidelijker te gaan. We waren nu op ons verste noordwestelijke punt. Eind juni willen we in Grenada zijn, helemaal in het zuiden, om de boot daar voor enkele maanden op de kant te zetten. Het hurricane seizoen begint in juli. Dan is hier het laagseizoen en zijn vele voorzieningen gesloten. We komen eind juli enkele maanden naar Nederland! Ook leuk, we verheugen ons er al op om iedereen weer te zien!!

Maar eerst in grote stappen terug, van St Thomas zijn we in 1 nacht naar St Maarten gezeild, tegen de verwachting in hebben we bijna alles kunnen zeilen. Daarna weer een nachtzeiltocht naar Antigua naar Jolly Harbour, daar op ons oude stekje voor anker gelegen. Het weer was wel erg nat onderweg en het bleef nog vele dagen erg nat. Vanuit zuidelijk Antigua zijn we via Deshaies naar Les Saints gezeild. En daar waren ze weer, de Wet Dream!

WetDream zoveel

Inmiddels zijn we via Dominica, regen, in Martinique in Le Marin. Als de wind gunstig is willen we morgen vertrekken naar St Lucia naar Marigot Bay en dan steeds verder naar het zuiden. Hopelijk komt de Chimo dan ook weer aanhaken, zou wel zo gezellig zijn.

De wind is nu pal tegen en tussen de eilanden kan het flink spoken. Het zijn echt windgaten en het waait altijd ca 2 B meer dan er voorspeld.

We wachten het weerbericht voor morgen af.